Citroexpert

Onderstaand artikel stond in CitroExpert 114 (november/december 2015)

Van Classic naar Special

DSC_1073DDRT. Ofwel het Dutch Dyane Racing Team.
Dit is een raceteam, dat is opgericht door een aantal Citroën liefhebbers uit het Westland die de komende drie jaar met een Dyane uit 1979 willen gaan deelnemen aan onder andere de 24 uursrace in Spa Francorchamps. Al eerder beleefden ze samen diverse avonturen en hebben zelfs hun eigen Citroën vriendenclub, de Westlandse Citroënclub. (WC club)
In 2004 reden ze al met vier man, in twee Acadianes van Peking naar Parijs en in 2007 reden ze met diezelfde Acadianes in het gezelschap van een 2cv, met vier man en twee dames naar Dakar. En toen bleef het vervolgens even stil vanwege wat veranderingen in onder andere de gezinssituaties. Hier en daar komen er kinderen die ook de nodige tijd opeisen en het werk gaat uiteraard ook gewoon door. Zodoende staat het avontuur zelf die periode op een wat lager pitje maar de hang naar het avontuur bleef wel degelijk.

Racemonster

DSC_2610Als een van de vrienden, Erik van der Voort in de zomer van 2014 weer eens aan één van zijn Citroëns aan het sleutelen is valt zijn blik op een oude sticker die hij jaren geleden al eens op zijn gereedschapskist had geplakt. Het is een sticker van de 24 uurs race voor 2cv’s in Francorchamps. Een nieuw idee is geboren, ze gaan racen! Op die manier toch avontuur, zonder dat je direct een aantal weken aaneengesloten weg bent van huis en werk. Een stuk beter te combineren dus nu dan een volgende monsterrit die al snel weer enkele weken zou gaan duren. Hij deelt zijn idee met zijn broer en vrienden en ze besluiten om dat jaar de race in Spa-Francorchamps bij te wonen.
DSC_8745 (2)

Zo gezegd zo gedaan, waren ze nog niet enthousiast, na de race zijn ze dat al helemaal en het plan wordt langzaamaan werkelijkheid wanneer een oude Dyane uit een hoek van de schuur wordt gehaald en wordt klaargemaakt als racemonster. Ondertussen bezoeken ze onder andere Philip van Gool (VGS) in België, Biesheuvel Autosport en lezen ze zich in op diverse fora en websites om informatie op te doen. Dan blijkt echter als ze al een flink eind op weg zijn dat een Nederlandse clublicentie niet voldoende is om op Spa te mogen racen. Dat was een flinke tegenvaller want dit betekende dat er 5 Europese licenties diende te worden gehaald en dat was duur, heel duur…

DSC_8207

Van A naar B

Maar wie A zegt moet ook B zeggen en de mannen gaan toch door. 3 Seatjes Ibiza en een aantal meters vangrail verder, zijn er 5 Europese racelicenties. Inmiddels is ook de auto af en tijdens de 6 uurs race van de 2CV cup op Zandvoort (juni 2015) wordt deze goedgekeurd door de technische commissie op Zandvoort. Het doel om op Spa mee te racen in oktober lijkt steeds reëler. Om te oefenen wordt in diezelfde, voornoemde schuur een Dyane koets neergezet met een racestoel erin. Voor de koets komt een enorme oude televisie te staan met een spelcomputer. Het computerspel Gran Turismo kent het circuit Francorchamps en het is tevens mogelijk om een 2cv als raceauto te kiezen. Hier kunnen de mannen dus in hun vrije tijd ‘droog’ oefenen en het circuit leren kennen.
DSC_2328En dan is het oktober en is het eindelijk zo ver, de Dyane gaat op de kar mee naar Francorchamps.
De broers Erik en Rob van der Voort gaan samen met Martijn van der Goes, Frank van Koppen en Erik Nederpel hun eerste kilometers maken op dit schitterende circuit. Ze hebben drie andere vrienden, Marco van der Scheer, Pim van der Heijden en Remco Gardien mee als monteurs voor de technische ondersteuning. Tijdens de oefenrondes blijkt de Dyane het goed te doen, ze zetten tot frustratie van hun Belgische en Franse concurrentie direct al een rondetijd neer waar de rest van de Classic classe (standaard 2cv/Dyane) normaal alleen maar van droomt.

 

Kink

DSC_2338Maar dan komt er toch een kink in de kabel. Ondanks de technische goedkeuring door de RACB (Belgische KNAF) heeft de organisatie van de 2CV-cup (de 2CV-RT) van diverse teams uit de Classic klasse protesten gehoord over de Nederlandse Dyane. Er is reglementair wat verwarring over het gebruikte chassis, uitgeboorde gaten in de deuren en nog enkele kleine technische aanpassingen, wat het team in samenspraak met de organisatie doet besluiten voor deze race over te stappen naar een andere klasse. De DDRT is dit jaar gekomen om race ervaring op te doen en de 24 uur vol te maken!

Een flinke domper natuurlijk, maar ze mogen toch de baan op en dat is het belangrijkste!

 

DSC_1063En dan komt nu het gedeelte waar ik een stukje wilde gaan schrijven als ware het een bladzijde uit een jongensboek over allerlei heldhaftige reparaties en reddingspogingen ten einde de Dyane maar heelhuids aan de finish te kunnen laten komen…
Helaas ik moet u teleurstellen, in de 24 uur lange rit werden maar liefst 294 rondes afgelegd met een gemiddelde snelheid van 85km/h. (Hadden onze Westlanders meegedaan voor het klassement hadden ze dus met de grootste beker naar huis gegaan.) En in al die rondes was er in de pitbox eigenlijk niets te doen. Het was er heel gezellig hoor, dat wel, de catering was prima op orde en de Pit-stops zelf gingen ook keurig, maar verder dan tanken, oliepeilen, het verwijderen van wat vliegen van de voorruit en de bandenspanning controleren, kwamen de monteurs niet. Misschien een idee om volgend jaar bij een bezoek aan de race uw auto in te laten plannen voor een onderhoudsbeurtje in de pitbox van het DDRT zodat de monteurs zich toch niet te hoeven vervelen…

stand

Volgend jaar heeft het DDRT team overigens de intentie om aan de race op Zandvoort en wederom aan de 24h van Spa deel te nemen. En dan natuurlijk wel gewoon in de Classic klasse.

Meer info op de website of via facebook, mail of bel ze gerust voor info over hoe je zelf zou kunnen deelnemen.

http://www.ddrt.nl
https://www.facebook.com/dutchdyaneracingteam

 

 

Top